همه ما از مزایای استفاده از آیکون ها در وب سایت مطلع هستیم. به صورت سنتی از روش های متفاوتی برای قرار دادن آیکون در سایت استفاده می کردیم. وجه مشترک همه آن ها استفاده از فرمت های مختلف تصویری مانند GIF، JPG یا PNG برای نمایش آیکون ها بود.

امروزه یکی از روش هایی که به لطف CSS3 جایگزین روش های سنتی شده است، استفاده از وب فونت ها است. استفاده از فونت هایی که در کنار کاراکترهای معمولی (اعداد، حروف و ...) از کاراکترهایی به شکل آیکون بهره می برند مزایای زیادی دارد. یکی از نقاط قوت فونت ها، وکتور بودن آن ها است. بنابراین می توانیم بدون افت کیفیت در هر سایزی از این آیکون ها استفاده کنیم.برتری دیگر فونت ها حجم پایین نسبت به محتویات آن است.

یکی از وب فونت هایی که به سرعت مورد توجه طراحان وب سایت قرار گرفت، Font Awesome است. Font Awesome شامل 249 آیکون (در زمان نگارش این نوشته) است. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تنوع و به روزرسانی مناسب لیست آیکون ها 
- سهولت استفاده از آیکون ها 
- قابلیت کنترل رنگ، سایز، سایه و تمام تنظیمات سی اس اس آیکون ها 
- امکان نمایش آیکون ها در سایز دلخواه 
- پشتیبانی گسترده توسط مرورگرها 
- ایده آل برای نمایشگرهای رتینا 
امکان انتخاب آیکون های مورد نیاز و تولید فونت شخصی جهت کاهش حجم آن

در صورتیکه علاقه مندید با نحوه استفاده از Font Awesome آشنا شوید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دریافت آخرین نسخه

با توجه به به روزرسانی های مناسب این مجموعه، پیشنهاد می شود همیشه آخرین نسخه آن را دریافت نمایید. برای دانلود می توانید به وب سایت رسمی Font Awesomeمراجعه نمایید.

تعریف فونت

پس از دریافت مجموعه، ابتدا فولدر font و فایل font-awesome.min.css را در محل مناسب از سایت خود کپی کنید. سپس با دستورات زیر فایل سی اس اس را داخل تگ head لینک کنید:

همانطور که دیده می شود، فایل font-awesome-ie7.min.css برای تنظیمات مربوط به اینترنت اکسپلورر 7 در مجموعه وجود دارد که پس از فایل سی اس اس اصلی به صفحه لینک شده است.

نکته: در ابتدای فایل font-awesome.min.css فایل های فونت با فرمت های مختلف تعریف شده اند که آدرس آن ها با توجه به محل قرارگیری فایل ها باید اصلاح شود.

نحوه استفاده

آیکون های Font Awesome را به شکل های مختلف می توان استفاده کرد. هر آیکون کلاس سی اس اس خاص خود را دارد که می توانید لیست آن ها را در این آدرس مشاهده نمایید. در زیر با روش های مختلف افزودن آن ها به صفحه آشنا می شویم.

استفاده به صورت معمولی داخل صفحه: (از تگ i برای درج آیکون استفاده می شود)

آیکون با سایزهای مختلف: با افزودن کلاس های icon-large، icon-2x، icon-3x و icon-4x به تگ i می توانیم سایزهای مختلف آیکون را داشته باشیم.

چرخش آیکون ها: با افزودن کلاس icon-spin آیکون انیمیشن چرخش ساده خواهد داشت. این کلاس با آیکون های icon-spinner و icon-refresh بیشتر استفاده می شود. متاسفانه اینترنت اکسپلورر تا نسخه 10 این خصوصیت را پشتیبانی نمی کند. (تصویر زیر بدون انیمیشن قرار گرفته است)

 

موقعیت آیکون: با افزودن کلاس pull-right یا pull-left، آیکون در سمت چپ یا راست قرار می گیرد.

دکمه: با ترکیب کلاس های مختلف و تگ a می توانیم دکمه های مختلفی داشته باشیم.

دکمه های گروهی:

لیست ها:

منو ها:

فرم ها:

با توجه به ماهیت این آیکون ها، در هر قسمت صفحه HTML می توانیم کد مخصوص کاراکتر را قرار دهیم. (به عنوان مثال  کد مربوط به آیکون play است. لیست این کدها در فایل دانلودی وجود دارد)

شخصی سازی لیست آیکون ها

یکی از بهترین و مفیدترین امکانات Font Awesome توانایی انتخاب آیکون های مورد نیاز و تولید فونت جدید برای کاهش حجم آن است. برای این منظور می توانید به این آدرس مراجعه، آیکون های خود را انتخاب و فونت جدید را دریافت نمایید.

با تشکر از سایت نردبان 

بهتاش